Informacje o badaniach w zakresie filozofii brytyjskiej
Publikacje pracowników KHFFSiE
Przekłady tekstów źródłowych
Thomas Hobbes (1588–1679)
- Decameron Phisiologicum, przeł. K. Wawrzonkowski, w: Empiryczne podstawy i obrzeża filozofii XVII wieku, red. A. Grzeliński, J. Żelazna, WN UMK, Toruń 2014, s. 93–152.
- Elementy prawa naturalnego i politycznego (fragm.), przeł. K. Wawrzonkowski, „Humanistyka i Przyrodoznawstwo” 2016, nr 22, s. 321-341.
- Elementy prawa naturalnego i politycznego, przeł. K. Wawrzonkowski, WN UMK, Toruń 2023.
Thomas Browne (1605–1682)
- Religio Medici. Religia lekarza, przeł. J. Czekajewska, A. Grzeliński, przekład fragm. poetyckich M. T. Zdrenka, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2022.
Isaac Newton (1643–1727)
- Ogólne scholium [do Matematycznych zasad filozofii naturalnej], przeł. A. Grzeliński, „Studia z Historii Filozofii” 2010, vol. 1, nr 1, s. 33–38.
- O przyciąganiu i równowadze cieczy, przeł. A. Grzeliński, w: Empiryczne podstawy i obrzeża filozofii XVII wieku, red. A. Grzeliński, J. Żelazna, WN UMK, Toruń 2014, s. 193–158.
John Locke (1632–1704)
- Anatomia, przeł. A. Grzeliński, „Studia z Historii Filozofii” 2016, nr 1, s. 39–50.
- Morbus, przeł. A. Grzeliński, „Studia z Historii Filozofii” 2016, nr 1, s. 51–54.
- Funkcja oddychania, przeł. T. Gliński, „Studia z Historii Filozofii” 2016, nr 2, s. 9-16.
- O sztuce medycznej, przeł. A. Grzeliński, „Studia z Historii Filozofii” 2016, nr 2, s. 17-13.
- Dwa fragmenty poświęcone etyce, przeł. A. Grzeliński, M. Zdrenka, „Studia z Fistorii Filozofii” 2018, nr 2, s. 9-20.
- Ressurectio et quae sequuntur, O cudach, przeł. A. Grzeliński, “Folia Philosophica” 2021, nr 1, s. 1-20.
- Kwestie dotyczące prawa natury wraz z esejemi o widzeniu rzeczy w Bogu, o cudach i o zmartwychwstaniu, przeł. T. Gliński, A. Grzeliński, Wydawnictwo Naukowe UMK 2022.
Anthony Ashley Cooper Shaftesbury (1671–1713)
- List o entuzjazmie. Moraliści, przeł. A. Grzeliński, WN UMK, Toruń 2001.
- Dobro i zło, przeł. A. Grzeliński, D. Wincław, „Studia z Historii Filozofii” 2020, nr 1.
- Trzy ćwiczenia stoickie, przeł. A. Grzeliński, „Folia Philosophica” 2020, nr 2.
- Ja, przeł. A. Grzeliński, “Folia Philosophica” 2022, nr 2.
Francis Hutcheson (1694–1746)
- Esej na temat natury naszych uczuć i kierowaniu nimi (fragm.), „Humanistyka i Przyrodoznawstwo” przeł. A. Grzeliński, J. Van den Abbeel, 2016, nr 22, s. 343-363.
- Esej o naturze naszych uczuć i afektów oraz o kierowaniu nimi wraz z Przykładami działania zmysłu moralnego, przeł. A. Grzeliński, J. Van den Abbeel, WN UMK, Toruń 2023.
John Baillie
- Esej o wzniosłości, przeł. A. Grzeliński, M. Szymańska-Lewoszewska, „Studia z Historii Filozofii” 2013, nr 4, s. 27–49.
George Berkeley (1685–1753)
- Próba stworzenia nowej teorii widzenia, przeł. A. Grzeliński i Translatorium IF UMK, WN UMK, Toruń 2011.
- Siris. Łańcuch filozoficznych refleksji i dociekań wraz z Dodatkami, przeł. A. Grzeliński, M. Szymańska-Lewoszewska, WN UMK, Toruń 2013.
- Pisma ekonomiczne i społeczne, przeł. A. Grzeliński, M. Szymańska-Lewoszewska, WN UMK, Toruń 2016.
- Kazanie 1: O nieśmiertelności, przeł. A. Grzeliński, D. Kucharski, „Studia z Fistorii Filozofii” 2017, nr 4, s. 9-17.
- Kazanie 2: O gorliwości religijnej, przeł. A. Grzeliński, D. Kucharski, „Studia z Fistorii Filozofii” 2018, nr 2, s. 21-32.
- Kazanie 10: O woli Boga, przeł. M. Szymańska-Lewoszewska, „Studia z Historii Filozofii” 2018, nr 3, s. 29-41.
- Eseje z „The Guardian” (Życie przyszłe, Szyszynka, Szyszynka – c.d.), przeł. A. Grzeliński, M. Łagosz, „Studia z Fistorii Filozofii” 2018, nr 2, s. 33-47.
- Eseje z „The Guardian”(Publiczne szkoły i uniwersytety, Krótkowzroczność, Szczęście, Chrześcijańska idea Boga, Nieśmiertelność, Więź społeczna), przeł. A. Grzeliński, M. Kwiecińska-Zdrenka, M. Łagosz, M. Śliwa, „Studia z Historii Filozofii” 2018, nr 4, s. 39-73.
- Kazanie: O życiu wiecznym, przeł. A. Grzeliński, D. Kucharski, „Studia z Historii Filozofii” 2018, nr 4, s. 9-19.
- List Berkeleya do Jamesa, przeł. M. Szymańska-Lewoszewska, „Studia z Historii Filozofii” 2018, nr 4, s. 21-37.
- Eseje z The Guardian i kazania, red. A. Grzeliński, D. Kucharski, M. Szymańska-Lewoszewska, WN UMK, Toruń 2020.
Henry Home, Lord Kames (1696–1782)
- Standard smaku, „Roczniki Historii Sztuki”, przeł. A. Grzeliński, K. Kaśkiewicz, L. Matelski, Rocznik Historii Sztuki 2023
David Hume (1711–1776)
- Czwarta obiekcja, „Nowa Krytyka” 2007, nr 20-21, s. 325–332.
- Rozprawa o uczuciach, przeł. A. Grzeliński i Translatorium IF UMK, „Filo-Sofija” 2008, nr 1 (8).
Eseje:
- O pieniądzu, przeł. A. Grzeliński, „Studia z Historii Filozofii” 2014, nr 1, s. 9–20.
- O koalicji partii, przeł. A. Grzeliński, K. Wawrzonkowski, „Studia z Historii Filozofii” 2014, nr 2, s. 9–16.
- O procencie, przeł. A. Grzeliński, K. Wawrzonkowski, „Studia z Historii Filozofii” 2014, nr 4, s. 37–48.
- O równowadze handlu, przeł. D. Kosiewicz-Wawrzonkowska, „Studia z Historii Filozofii” 2015 nr 1, s. 27–42.
- O uprzedzeniach moralnych, przeł. M. Szymańska-Lewoszewska, „Studia z Historii Filozofii” 2015, nr 2, s. 15–20.
- O zawiści w handlu, przeł. K. Wawrzonkowski, „Studia z Historii Filozofii” 2015, nr 4, s. 45–49.
- O kredycie publicznym, przeł. A. Grzeliński, A. Markwart, „Studia z Historii Filozofii” 2016, nr 1, s. 55–70.
- O kilku godnych uwagi zwyczajach, przeł. D. Kosiewicz-Wawrzonkowska, „Studia z Historii Filozofii” 2016, nr 2, s. 35–44.
- O partiach w wielkiej Brytanii, przeł.A. Grzeliński, J. Van den Abbee, „Studia z Historii Filozofii” 2016, nr 3, s. 9–16.
- Eseje pozostałe, przeł. i red. A. Grzeliński, K. Wawrzonkowski i M. Zdrenka, WN UMK, Toruń 2020.
Adam Smith (1723–1790)
- Adam Smith, Eseje filozoficzne, przeł. A. Markwart, A. Grzeliński, WN UMK, Toruń 2021.
W przygotowaniu
- Anthony Collins, Rozprawa o wolnomyślicielstwie
- Henry Home, Elementy krytyki, t. 1.
- Anthony Ashley Cooper Shaftesbury, Dociekania dotyczące cnoty i zasługi. Sensus communis
- Anthony Ashley Cooper Shaftesbury, Askemata. Codzienne ćwiczenia moralne
- Francis Hutcheson, Badania dotyczące pochodzenia naszych idei piękna i cnoty
- Alexander Gerard, Esej o smaku
- John Toland, Chrześcijaństwo bez tajemnic
- John Locke, Racjonalność chrześcijaństwa
Opracowania
Książki
- A. Grzeliński, Angielski spór o istotę piękna. Teorie estetyczne Shaftesbury’ego i Burke’a, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2000.
- A. Grzeliński, Kategorie ‘podmiotu’ i ‘przedmiotu’ w Dawida Hume’a nauce o naturze ludzkiej, WN UMK, Toruń 2005.
- K. Wawrzonkowski, Smak, geniusz, sztuka. Filozofia piękna Alexandra Gerarda w świetle estetyki kantowskiej, WN UMK, Toruń 2009.
- K. Wawrzonkowski, Wyobraźnia i wzniosłość; teoriopoznawcze podstawy wybranych brytyjskich koncepcji estetycznych XVIII wieku, TAKO, Toruń 2010.
- A. Grzeliński, Człowiek i duch nieskończony. Immaterializm George’a Berkeleya, WN UMK, Toruń 2010.
- A. Markwart, Bogactwo uczyć moralnych. Jednostka i społeczeństwo we wzajemnych oddziaływaniach w perspektywie filozofii Adama Smitha, WN UMK, Toruń 2017.
- A. Grzeliński, Doświadczenie i rozum. Empiryzm Johna Locke’a, WN UMK, Toruń 2019.
- M. Szymańska-Lewoszewska, W służbie Bogu i człowiekowi. Zarys problemu patriotyzmu w myśli George’a Berkeleya, WN UMK, Toruń 2019 .
Artykuły
Opracowania ogólne
- A. Grzeliński, Rozwój kategorii wzniosłości w osiemnastowiecznej estetyce brytyjskiej. Od recepcji dzieła Pseudo-Longinosa do rozprawy Burke’a, „Terminus” 2001, nr ½, s. 149–168.
- A. Grzeliński, O różnym rozumieniu bezinteresowności estetycznej w osiemnastowiecznej estetyce brytyjskiej, „Szkice Humanistyczne” 2009, t. IX, nr 2-3, s. 65–81.
- A. Grzeliński, Słownik historyczny i krytyczny Pierre’a Bayle’a i jego brytyjscy czytelnicy, „Kultura i Wartości” 2015, nr 15, s. 89–106.
- A. Grzeliński, Kantowski pierwszy moment sądu smaku a kształtowanie się idei bezinteresowności w osiemnastowiecznej estetyce brytyjskiej, w: Aktualność estetyki Kanta, red. K. Kaśkiewicz i P. Schollenberger, WN UMK Toruń 2015, s. 13–30.
- M. Szymańska-Lewoszewska, Muzyka w XVIII-wiecznej estetyce angielskiej i irlandzkiej, w: Festiwal Filozofii, t. 7, red. E. Starzyńska-Kościuszko, A. Kucner, P. Wasyluk, Olsztyn 2015, s. 163–177.
- K. Wawrzonkowski, Dobre towarzystwo – rozwój smaku estetycznego w dobie Oświecenia, w: Znaczenie filozofii Oświecenia. Człowiek wśród ludzi, red. B. Grabowska, A. Grzeliński, J. Żelazna, Toruń 2016 (w druku).
- K. Wawrzonkowski, Od mechanicyzmu do asocjacjonizmu. Rozwój koncepcji wyobraźni i wyobrażeń od Hobbesa do Hume’a – „Studia z Historii Filozofii”, 2 (4), 2013, s. 59–80.
- A. Grzeliński, Brytyjski empiryzm, James i czyste doświadczenie, w: Pomiędzy integracją a rozproszeniem, red. I. Lorenc i M. Salwa, WUW, Warszawa 2018.
- A. Grzeliński, Osiągnięcia i ograniczenia nowożytnego empiryzmu : filozofia, nauka, religia, w: Historia filozofii. Cz. 3: Meandry przemian, red. Stanisław Janeczek, Anna Starościc, Lublin,Wydawnictwo KUL, Lublin 2020, s. 163-188.
Edward Herbert, Lord Cherbury (1583–1648)
- A. Grzeliński, Locke’s Reading of Herbert’s De Veritate and His Critique of Common Notions, „Kultura i Edukacja” 2016, nr 2, s. 194-207.
Thomas Browne (1605–1682)
- A. Grzeliński, Religio medici – osobiste wyznanie wiary Thoamasa Browne’a, “Przegląd Religioznawczy” 2021, nr 2, s. 175-192.
Thomas Hobbes (1588–1679)
- K. Wawrzonkowski, O wieloznaczności terminu pojęcie w filozofii Hobbesa, „Idea” 2015, nr 2.
- K. Wawrzonkowski, Thomasa Hobbesa koncepcja wyobraźni – „Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych” 2012, Nr XXIV, s. 19–36.
- K. Wawrzonkowski, Od mechanicyzmu do asocjacjonizmu. Rozwój koncepcji wyobraźni i wyobrażeń od Hobbesa do Hume’a – „Studia z Historii Filozofii” 2013, nr 2, 2013, s. 59–80.
- K. Wawrzonkowski, Thomas Hobbes’s Elements of law and his Third objections to Descartes’s Meditations, “Roczniki Filozoficzne” 2020, nr 2.
John Locke (1632–1704)
- A. Grzeliński, Johna Locke’a koncepcja naukowego poznania natury a jego program filozofii spekulatywnej, w: Inspiracje i kontynuacje problemów filozofii XVII wieku, red. J. Żelazna, Toruń 2013, s. 179-198.
- A. Grzeliński, Dwa wczesne eseje medyczne Johna Locke’a – Morbus i Anatomia, „Studia z Historii Filozofii” 2016, nr 1, s 105-122.
- A. Grzeliński, John Locke i Royal Society of London, w: Znaczenie Oświecenia w kulturze europejskiej, człowiek wśród ludzi, red. B. Grabowska, A. Grzeliński, J. Żelazna, WN UMK, Toruń 2016, s. 255–278.
- A. Grzeliński, Empiryzm Johna Locke’a i jego koncepcja języka, w: Człowiek – słowo – działanie. Księga pamiątkowa dla Profesora Bolesława Andrzejewskiego, (red.) M. Filipiak, M. Wendland, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, Poznań 2016, s. 267–282.
- A. Grzeliński, Locke’s Reading of Herbert’s De Veritate and His Critique of Common Notions, “Kultura i Edukacja” 2016, nr 2, s. 194–207.
- A. Grzeliński, Locke and Leibniz on Perception, “Roczniki Filozoficzne” 2017, nr 2, s. 167-183.
- A. Grzeliński, Funkcja oddychania i O sztuce medycznej – dwa eseje medyczne J. Locke’a, „Studia z Historii Filozofii” 2017, nr 2, s. 191-202.
- A. Grzeliński, Locke on Experience and Notions – “Studia z Historii Filozofii” 2017, nr 3, s. 81–93.
- A. Grzeliński, Critical Dimension of Locke’s Epistemology, w: Thinking Critically: What Does It Mean? The Tradition of Philosophical Criticism and Its Forms in the European History of Ideas, ed. by Dariusz Kubok, De Gruyter, Berlin-Boston 2017, s. 93–110.
- A. Grzeliński, Ludzki rozum i afektywność – stanowiska Johna Locke’a i Davida Hume’a, „Kultura i Wartości”, 2019, nr 2, s. 17–35.
- A. Grzeliński, Pojęcie ciała. Stanowisko Johna Locke’a, „Humaniora” 2019, nr 4, s. 63–79.
- A. Grzeliński, Cartesian and Anti-Cartesian Elements of Locke’s Conception of Personal Identity – “Roczniki Filozoficzne” 2020, nr 2.
Anthony Ashley Cooper, Lord Shaftesbury (1671–1713)
- A. Grzeliński, Entuzjazm i piękno w teorii estetycznej A. A. C. Shaftesbury’ego, „Estetyka i Krytyka” 2001 nr 1, s. 149-154.
- A. Grzeliński, Piękno a inne kategorie estetyczne w teorii Shaftesbury’ego, „Filo-Sofija” 2003, nr 3, s. 83-96.
- A. Grzeliński, Pojęcie sztuk plastycznych w teorii estetycznej Shaftesbury’ego, W: Kultura wizualna Anglii XVIII i XIX wieku w świetle teorii sztuki i estetyki, red. J. Jaźwierski, R. Kasperowicz, M. Pastwa, Lublin 2008, s. 5-30.
- A. Grzeliński, Religia, moralność, światopogląd – różne oblicza Berkeleyowskiej krytyki filozofii Shaftesbury’ego, w: Etyka i polityka, red. Justyna Miklaszewska i Przemysław Spryszak, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, Kraków 2020, s. 149-170.
Joseph Addison (1672–1719)
George Berkeley (1685–1753)
- M. Szymańska, George Berkeley’s Philosophy in Polish Studies, „Berkeley Studies” 2008, nr 19, s. 32-4.
- A. Grzeliński, Natura języka i język natury w filozofii Berkeleya, „Filo-Sofija” 2007, nr 7, s. 83-94.
- M. Szymańska, XVII-wieczne korzenie filozofii moralnej Georga Berkeleya: Prawa moralne i geometryczne w ujęciu traktatu Passive Obedience (1713), w: Filozofia XVII wieku – twórcy, problemy, kontynuacje, red. J. Żelaznej, WN UMK, Toruń 2011, s. 295–306.
- A. Grzeliński, Pojęcie natury u Malebranche’a i Newtona oraz jego kontynuacja w filozofii Berkeleya, w: Filozofia XVII wieku – twórcy, problemy, kontynuacje, red. J. Żelazna, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2011, s. 277–293.
- A. Markwart, M. Szymańska, O zmysłach i postrzeganiu – czyli czego nie wiemy o Berkeleyu, a dowiadujemy się od Smitha i na odwrót, „Filo-Sofija. Filozofia XVII wieku – źródła i kontynuacje”, red. S. Kruszyńska, 2012, nr 17 (2012/2), s. 147–154.
- M. Szymańska-Lewoszewska, Zarys Berkeleyowskiej wczesnej wizji nowego ładu społecznego, w: Z badań nad filozofią XVII wieku, jej źródłami i kontynuacjami, red. H. Jakuszko, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Wydawnictwo Olech, Lublin 2013, s. 143–155.
- A. Markwart, M. Szymańska, Dobro jednostki dobrem społeczeństwa, czy dobro społeczeństwa dobrem jednostki? George Berkeley i Adam Smith o postrzeganiu i moralności, „Etyka” 2013, nr 46, s. 21–34.
- A. Grzeliński, The Berkeleyan Conception of Nature, „Вісник Національного авіаційного університету. Філософія. Культурологія” Збірник наукових праць. Київ 2010, nr 2 (12), s.13–20.
- A. Grzeliński, Zagadnienie czasu w filozofii George’a Berkeleya, „Studia z Historii Filozofii” 2011, nr 2, s. 193–207.
- A. Grzeliński, Siedemnastowieczne źródła Berkeleyowskiej filozofii nauki, w: Z badań nad filozofią XVII wieku, jej źródłami i kontynuacjami, red. Honorata Jakuszko, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Wydawnictwo Olech, Lublin 2013, s. 129–142.
- M. Szymańska-Lewoszewska, Miejsce teorii widzenia w filozofii George’a Berkeleya, „Idea” 2014, t. XXVI, s. 59–76.
- A. Grzeliński, Status przestrzeni w filozofii Berkeleya, „Lectiones et Acroases Philosophicae” 2014, t. VII, nr 1, s. 189–214.
- M. Szymańska-Lewoszewska, Berkeley’s Theodicy in ‚A Treatise Concerning the Principles of Human Knowledge’ (1710), “Studia z Historii Filozofii” 2014 nr 4, s. 149–160.
- M. Szymańska-Lewoszewska, Religion and Politics. Changes in Berkeley’s Understanding of Ireland’s Well-being in the Early and Late Editions of The Querist, “Ruch Filozoficzny” 2015, nr 4, s. 113–128.
- M. Szymańska-Lewoszewska, Irlandzki patriotyzm George’a Berkeleya w latach 1734-1753, „Kultura i Wartości” 2015, nr 15.
- A. Grzeliński, Berkeley’s Understanding of Beauty and His Polemic with Shaftesbury, w: Berkeley Revisited: Moral, Social and Political Philosophy, red. S. Charles, Oxford 2015, s. 209–228.
- A. Grzeliński, From The Querist to Siris and Back: Berkeley’s Social Philosophy 1737–1752, “Ruch Filozoficzny” 2015, nr 4, s. 155–170.
- A. Grzeliński The Querist and the Development of George Berkeley’s Understanding of Society, “Ruch Filozoficzny” 2016, nr 4(w druku)
- A. Grzeliński, Alciphron; or the Minute Philosopher, w: The Bloomsbury Companion to Berkeley, ed. Bertil Belfrage, Richard Brook, Bloomsbury, New York 2017, s. 174–195.
- A. Grzeliński, „Siris” and Berkeley’s Late Social Philosophy, „Idea” 2018, nr 1.
- A. Grzeliński, The Animal-Machine Concept in Descartes and Berkeley. The Attempt at Comparison, „Вісник Національного авіаційного університету. Філософія. Культурологія” Збірник наукових праць. Київ 2019 (wraz z Martą Łagosz), 2019, nr 1, s. 5–10.
- A.Grzeliński, Religia, moralność, światopogląd – różne oblicza Berkeleyowskiej krytyki filozofii Shaftesbury’ego, w: Etyka i polityka, red. Justyna Miklaszewska i Przemysław Spryszak, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, Kraków 2020, s. 149-170.
David Hume (1711–1776)
- A. Grzeliński, „Traktat o naturze ludzkiej” Dawida Hume’a a brytyjska tradycja filozoficzna, „Ruch Filozoficzny” 2005, nr 2, s. 305–327.
- A. Grzeliński, Pomiędzy tradycyjną metafizyką a Kantowskim transcendentalizmem. Rola kategorii przyczynowości w filozofii Dawida Hume’a a Kanta druga analogia doświadczenia, w: Immanuel Kant i świat współczesny, red. K. Śnieżyński, Poznań 2004, s. 247–256.
- A. Grzeliński, Sceptycyzm w filozofii Dawida Hume’a, „Toruński Przegląd Filozoficzny” 2005, s. 137–154.
- A. Grzeliński, Miejsce etyki w systemie filozoficznym Dawida Hume’a, „Studia Philosophiae Christianae” 2007, nr 2, s. 74–92.
- A. Grzeliński, Zagadnienie sprawdzianu smaku w filozofii Dawida Hume’a, „Nowa Krytyka” 2007, nr 20-21, s. 469–486.
- A. Grzeliński, Between common sense and philosophical language. David Hume’s science of human nature, w: Scientific Knowledge and Common Knowledge, Bydgoszcz 2009, s. 137–146.
- A. Grzeliński, Ludzka natura i społeczność ludzka, „Humanistyka i Przyrodoznawstwo” 2007, nr 13, s. 123–135.
- A. Grzeliński, Rozprawa o uczuciach – uwagi wstępne, „Filo-Sofija” 2008, nr 8, s. 239-245.
- A. Grzeliński, Kategoria zła w empiryzmie Dawida Hume’a, w: Koncepcje i problemy filozofii zła, red. R. Wiśniewski, M. Jaranowski, Toruń 2009, s. 7–19.
- K. Wawrzonkowski, Od mechanicyzmu do asocjacjonizmu. Rozwój koncepcji wyobraźni i wyobrażeń od Hobbesa do Hume’a, „Studia z Historii Filozofii”, 2 (4), 2013, s. 59–80.
- A. Grzeliński, Granice mechaniki umysłu. Hume’owska eksplikacja pojęcia woli, „Przegląd Filozoficzny” 2011, nr 4, s. 189–202.
- K. Wawrzonkowski, Dawid Hume i problem legitymizacji władzy, „Humanistyka i Przyrodoznawstwo. Interdyscyplinarny rocznik filozoficzno-naukowy” Olsztyn 2013, nr 19, s. 199–220.
- K. Wawrzonkowski, Rola wyobraźni w Hume’owskiej nauce o naturze ludzkiej. Od teorii poznania do etyki i estetyki, „Studia z Historii Filozofii” 2016, nr 2.
- K. Wawrzonkowski, Teoria estetyczna w Hume`owskiej nauce o naturze ludzkiej, „Filo-Sofija” 2006, numer 1 (6).
- K. Wawrzonkowski, O powiązaniu ogłady i smaku w esejach Dawida Hume`a, „Studia z Historii Filozofii”, 4(7)/2016, s. 163-181.
- A. Grzeliński, Eseje Hume’a i ich polskie przekłady. Nota bibliograficzna, „Studia z Historii Filozofii”, 4(7)/2016, s. 221-234.
- A. Grzeliński, Hume, Persona Identity, and the Experimental Method, „Ruch FIlozoficzny” 2018, t. 74, nr 3, s. 89-105.
- A. Grzeliński, Ludzki rozum i afektywność – stanowiska Johna Locke’a i Davida Hume’a, „Kultura i Wartości”, 2019, nr 2, s. 17–35.
- A. Grzeliński, A. Markwart, David Hume i Adam Smith o sympatii, “Studia z Historii FIlozofii” 2022, nr 2, s. 33–53.
Adam Smith (1723–1790)
- A. Markwart, M. Szymańska, Dobro jednostki dobrem społeczeństwa, czy dobro społeczeństwa dobrem jednostki? George Berkeley i Adam Smith o postrzeganiu i moralności, „Etyka” 2013, nr 46.
- A. Markwart, M. Szymańska, O zmysłach i postrzeganiu – czyli czego nie wiemy o Berkeleyu, a dowiadujemy się od Smitha i na odwrót, „Filo-Sofija. Filozofia XVII wieku – źródła i kontynuacje”, red. S. Kruszyńska, 2012, nr 17 (2012/2), s. 147–154.
- A. Markwart, Użyteczność, piękno, wartość – estetyka Adama Smitha, „Kultura i Edukacja” 2012, nr 1 (87).
- A. Markwart, Adam Smith – poza myśl ekonomiczną, „Estetyka i krytyka” 2012, nr 25 (2/2012).
- A. Markwart, Wpływ koncepcji Hutchesona, Mandeville’a i Shaftesbury’ego na filozofię Adama Smitha – konstruktywna polemika, [w:] Filozofia XVII wieku. Twórcy. Problemy. Kontynuacje, red. Jolanta Żelazna, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2011.
- A. Markwart, Adama Smitha refleksja nad językiem, [w:] Z badań nad filozofią XVII wieku, jej źródłami i kontynuacjami, red. H. Jakuszko, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin 2013.
- A. Markwart, Unintended Consequences – Chosen Aspects: Adam Smith vs. Bernard Mandeville, „Ruch Filozoficzny” 2016 nr 4.
- A. Markwart, Adam Smith on Institutions for Instruction, „Ruch FIlozoficzny” 2018, nr 3, s. 41-56.
- A. Markwart, Mądrzy i cnotliwi, bogaci i możni: autorytet w myśli Adama Smitha, w: Etyka i polityka, red. Justyna Miklaszewska i Przemysław Spryszak, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, Kraków 2020, s. 171-187.
- A. Grzeliński, A. Markwart, David Hume i Adam Smith o sympatii, “Studia z Historii FIlozofii” 2022, nr 2, s. 33–53.
Edmund Burke (1729–1797)
- K. Wawrzonkowski, Koncepcja estetyczna Edmunda Burke`a w świetle kantowskiej estetyki, [w:] „Filo-Sofija” 2005, numer 1 (5).
- K. Wawrzonkowski, Sztuki wizualne w świetle koncepcji estetycznej Edmunda Burke`a, [w:] Kultura wizualna Anglii XVIII i XIX wieku w świetle teorii sztuki i estetyki, red. J. Jaźwierski, R. Kasperowicz, M. Pastwa, KUL, Lublin 2008.
Alexander Gerard (1728–1795)
- K. Wawrzonkowski, Smak i geniusz. Teoria piękna Alexandra Gerarda, „Filo-Sofija” 2008, nr 1 (8).
- K. Wawrzonkowski, O podobieństwach pomiędzy koncepcjami geniuszu Gerarda i Kanta, w: „Aktualność estetyki Kanta” , red. K. Kaśkiewicz, P. Schollenberg, Toruń 2016.
- K. Wawrzonkowski, Alexander Gerard’s Correction of Hume’s Standard of Taste, [w:] „Вісник НАУ. Серія: Філософія. Культурологія, Збірник наукових праць„, Київ, 2016. № 1 (23), s. 6–11.
- K. Wawrzonkowski, Rola rozumu w koncepcji estetycznej Alexandra Gerarda, “Ruch Filozoficzny” 2020, nr 3.
Pozostałe informacje naukowe
Informacje bibliograficzne
- Radosław Kuliniak, Dorota Leszczyna, Polskie badania nad filozofią brytyjskiego empiryzmu (lata 1760–1918) cz. I., „Studia z Historii Filozofii” 2012, nr 3, s. 115–122.
- Radosław Kuliniak, Dorota Leszczyna, Polskie badania nad filozofią brytyjskiego empiryzmu (lata 1760–1918) cz. II., „Studia z Historii Filozofii” 2012, nr 4, s. 85–92.
- Tomasz Sieczkowski, Polskojęzyczna bibliografia Davida Hume’a, „Nowa Krytyka” 2007, nr 20–21.
- Shaftesbury Bibliography (Shaftesbury Project)
- Polish Shaftesbury Bibliography
- Zestawienie polskich przekładów esejów Hume’a
Przekłady
- Joseph Addison, Przyjemności wyobraźni, przeł. P. Parszutowicz, „Terminus” 2004, nr 1, s. 179–214.
- Korespondencja Josepha Butlera i Samuela Clarke’a, przeł. S. Raube, „Idea” 2007, t. XIX, s. 175-193.
- George Berkeley, Dzienniki filozoficzne, przeł. B. Żukowski, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007.
- George Berkeley, Eseje z „Guardiana”, przeł. T. Kozłowski, T. Sieczkowski, H. Żuchowski, „Hybris” 2010, nr 10, s. 15–30.
- George Berkeley, O tym, co nieskończone, przeł. E. Kobyłecka, „Principia” 2001, t. 30-31, s. 9–13.
- Robert Boyle, O tym, jak owocna jest hipoteza mechaniczna oraz na czym się ona opiera, w: Empiryczne podstawy i obrzeża filozofii XVII wieku, red. A. Grzeliński, J. Żelazna, WN UMK, Toruń 2014, s. 153–192.
- Joseph Butler, Piętnaście kazań, przeł. J. Zawiła-Niedźwiecki, edu_Libri, Warszawa 2013.
- Richard Kilvington, Kwestie o ruchu, przeł. E. Jung, w: Elżbieta Jung, Arystoteles na nowo odczytany. Ryszarda Kilvingtona „Kwestie o ruchu”, Wyd. UŁ, Łódź 2014.
- Bernard Mandeville, Skromna obrona domów publicznych, albo esej o poróbstwie, przeł. M. Skrzypek, Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego, Warszawa 2016.
- Anthony Ashley Cooper Lord Shaftesbury, Sensus communis. Esej o wolności dowcipu i humoru I, przeł. M. Michałowicz, „Studia z Historii Filozofii” 2015, nr 1, s. 15–26.
- Anne Conway, Zasady filozofii najstarszej i najnowszej, przeł. Joanna Usakiewicz, Wydawnictwo Aureus, Kraków 2002.
Najnowsze monografie
- Stefan Zabieglik, Wiek doskonalenia. Z filozofii szkockiego Oświecenia, Wydawnictwo naukowe Politechniki Gdańskiej, Gdansk 1997.
- Sławomir Raube, Deus explicatus. Stworzenie i Bóg w myśli Ralpha Cudwortha, Wydawnictwo UwB, Białystok 2000.
- Mirosław Rutkowski, Rola rozumu w decyzjach moralnych. Etyka Davida Hume’a, Wydawnictwo UWr, Wrocław 2001.
- Stanisław Kijaczko, Immaterializm: epistemologia i metafizyka : próba interpretacji filozofii George’a Berkeleya, Wydawnictwo UO, Opole 2002.
- Joanna Usakiewicz, Bonum et (im)mutabilitas: myśl filozoficzna Anne Conway (1631-1679), Trans Humana, Białystok 2002.
- Stefan Zabieglik, Adam Smith, Wiedza Powszechna, Warszawa 2003.
- Elżbieta Jung-Palczewska, Między filozofią przyrody a nowożytnym przyrodoznawstwem. Ryszard Kilvington i fizyka matematyczna w średniowieczu, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2002.
- Przemysław Spryszak, Filozofia percepcji George’a Berkeleya, Wydawnictwo UJ, Kraków 2004.
- Tomasz Tulejski, Konserwatyzm bez Boga. Dawida Hume’a wizja społeczeństwa, państwa i prawa, Fijorr Publishing, Warszawa 2009.
- Marta Śliwa, Teoria piękna w filozofii Francisa Hutchesona, Instytut Filozofii UWM, Olsztyn 2009.
- Sławomir Raube Metafizyka i etyka Samuela Clarke’a, Wydawnictwo UwB, Białystok 2010.
- Katarzyna Wrońska, Pedagogika klasycznego liberalizmu w dwugłosie: John Locke i John Stuart Mill, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012.
- Bartosz Żukowski, Esse est percipi? Metafizyka idei George’a Berkeleya, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2012.
- Elżbieta Jung, Arystoteles na nowo odczytany. Ryszarda Kilvingtona „Kwestie o ruchu”, Wyd. UŁ, Łódź 2014.
- Lucjan Wroński, Konserwatywny liberalizm. Studium myśli politycznej Davida Hume’a, Księgarnia Akademicka, Kraków 2015.
- Antoni Szwed, Fideizm Kalwina i bunt angielskich racjonalistów, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2016.
- Monika Michałowska, Woluntarystyczny dynamizm, czyli koncepcja woli w Kwestiach do Etyki Ryszarda Kilvingtona, Księgarnia Akademicka, Kraków 2016.
- Piotr Szałek, Istnienie i umysł. Studium podstaw filozofii George’a Berkeleya, Universitas, Kraków 2016.
- Tomasz Sieczkowski, David Hume. Krytyka episteologii, Wyd. UŁ, Łódź 2017.
- Przemysław Wewiór, Wstępując w ślady Salomona. Religia i nauka w myśli Francisa Bacona, WN UMK, Toruń 2017.
- Marta Szymańska-Lewoszewska,W służbie Bogu i człowiekowi. Zarys problemu patriotyzmu w myśli George’a Berkeleya, WN UMK, Toruń 2019.
- Radosław Kazibut, Filozofia przyrody i przyrodoznawstwa Roberta Boyle’a. Filozoficzna geneza nauki laboratoryjnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2019.
Tematyczne numery czasopism
Anthony Ashley Cooper Shaftesbury
David Hume
- „Nowa Krytyka” 2007, nr 20–21.
- „Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria” 2011, r. 20, nr 4 (80)
- „Studia z Historii Filozofii” 2016, nr 4
George Berkeley
Thomas Hobbes
Filozofia brytyjska