Kontaktul. Fosa Staromiejska 1a, 87-100 Toruń
tel.: +48 56 611 3666
e-mail: filozofia@umk.pl
obrazek nr 1

Filozofia Spinozy

Prace poświęcone filozofii Barucha de Spinozy (1632-1677) – tomy

Pozostałe przekłady i opracowania

Przekłady

  • Baruch de Spinoza, Algebraiczne obliczanie tęczy w celu ściślejszego powiązania fizyki z matematyką, przeł. Jolanta Żelazna, [w:] Empiryczne podstawy i obrzeża filozofii XVII wieku, Toruń 2014, (red. A. Grzeliński, J. Żelazna), s. 255-270.
  • Baruch de Spinoza, Obliczanie prawdopodobieństw, przeł. Jolanta Żelazna, [w:] Empiryczne podstawy i obrzeża filozofii XVII wieku, Toruń 2014, (red. A. Grzeliński, J. Żelazna), s. 273-278.
  • Carl Gebhardt, Spinoza i platonizm, cz. I, przekład i opracowanie Jolanta Żelazna, [w:] “Ruch Filozoficzny”, t. 73, nr 1/2017, s. 7-27.
  • Carl Gebhardt, Spinoza i platonizm, cz. II, przekład i opracowanie Jolanta Żelazna [w:] “Ruch Filozoficzny”, t. 73, nr 4/2017, s. 7-32.
  • Carl Gebhardt, Rembrandt i Spinoza. Rozważania o dziejach stylu – odnośnie do problemu baroku, przekład i opracowanie Jolanta Żelazna, [w:] “Studia z Historii Filozofii”, Toruń 2011 2/2011, s. 47-68.

Opracowania

  • Jolanta Żelazna, Substancja, atrybuty, modi – nieporozumienia związane z recepcją Etyki Spinozy [w:] “Filo-Sofija” nr 1(4) Bydgoszcz 2004, str. 141-170.
  • Jolanta Żelazna, Der Status der modi in der Ethik Spinozas. Ausgewählte Fragen und Konsequenzen, [w:] Spinoza im Osten. Systematische und rezeptionsgeschichtliche Studien, hrsg. v. Werner Röhr, Edition Organon Berlin 2005, S. 3-19.
  • Jolanta Żelazna, Pojęcie substancji w Etyce Spinozy i problem jego interpretacji, [w:] “Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria”, nr 2(54), IFiS PAN 2005, s. 103-114.
  • Jolanta Żelazna, Spinoza, hasło [w:] Powszechna Encyklopedia Filozofii, wyd. Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin 2008, s. 129-133.
  • Jolanta Żelazna, O czym traktuje Spinozjańska teoria afektów? [w:] Oblicza filozofii XVII wieku, pod red. St. Janeczka, Lublin 2008, s. 183-196.
  • Jolanta Żelazna,  Radość. Ujęcie Descartes’a i Spinozy, [w:] Filozofia XVII wieku i jej kontynuacje, Poznań 2009, pod red. Z. Drozdowicza, s. 23-37 (przekład: Joy According to Descartes and Spinoza, [w:] Philosophical and Social Thought of the 17th Century. Polish Contemporary Research Perspective, ed. Halina Święczkowska, Białystok 2009, Studies in Logic, Grammar and Rhetoric Under the Auspices of the Polish Association for Logic and Philosophy of Science, 15(28), p. 63-78.
  • Jolanta Żelazna, Czy rozumiemy emocje (Sartre i Spinoza), [w:] W kręgu filozofii XVII wieku, Lublin 2009, red. H. Jakuszko, L. Kopciuch, s. 127-140.
  • Jolanta Żelazna, Uwagi wstępne [w:] Spinoza, Pisma wczesne, PWN 2009, Biblioteka Klasyków Filozofii, s. VII- XXIX.
  • Jolanta Żelazna, The notion of substance in Spinoza’s Ethics and a problem with its interpretation [w:] “Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej” (55/2010), s. 91-100; przekład tekstu zamieszczonego w Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria, nr 2(54), IFiS PAN 2005, s. 103-114.
  • Jolanta Żelazna, , Istnienie i czas w filozofii Spinozy [w:] Filozofia XVII wieku – twórcy, problemy, kontynuacje, Toruń 2011, s. 193-202.
  • Jolanta Żelazna, Dodatki i Przypisy w „Etyce”. Rozum, wyobraźnia, rozumienie [w:] “Studia z Historii Filozofii”, Toruń 2011 (2/2011), s. 209-222.
  • Jolanta Żelazna, Pojęcie „pozoru religijnego” w Traktacie teologiczno-politycznym Spinozy, [w:] Inspiracje i kontynuacje problemów filozofii XVII wieku (red. J. Żelazna), Toruń 2013, s. 137-163.
  • Jolanta Żelazna, Hermeneutyka i egzegeza w Traktacie teologiczno-politycznym B. Spinozy, [w:] Z badań nad filozofią XVII wieku, jej źródłami i kontynuacjami, (red. H. Jakuszko) Lublin 2013, s. 241-255.
  • Jolanta Żelazna, Watykański rękopis Etyki Spinozy, [w:] “Roczniki Filozoficzne”, Tom LXII, numer 4 – 2014, s. 33-49.
  • Jolanta Żelazna, Wprowadzenie tłumaczki [do Algebraicznego obliczania tęczy oraz Obliczania prawdopodobieństw, w:] Empiryczne podstawy i obrzeża filozofii XVII wieku, Toruń 2014, (red. A. Grzeliński, J. Żelazna), s. 243-253.
  • Jolanta Żelazna, „Radykalne oświecenie” – demiurgiczna rola Spinozy w formowaniu idei oświecenia? [w:] “Studia z Historii Filozofii”, 1(6)2015, s. 73-86.
  • Jolanta Żelazna, Podwójna etyka Spinozy?, [w:] Filozofia, etyka, ekologia. Profesorowi Włodzimierzowi Tyburskiemu w darze, red. P. Domeracki, A. Grzeliński, R. Wiśniewski, Toruń 2015, s. 383-397.
  • Jolanta Żelazna, Kartezjańska metoda badania Pisma Świętego w Traktacie teologiczno-politycznym, [w:] Filozofia Oświecenia. Radykalizm – religia – kosmopolityzm, red. J. Miklaszewska, A. Tomaszewska, Kraków 2015, s. 187-217.
  • Jolanta Żelazna, Spinoza według Karla Jaspersa, [w:] “Ruch Filozoficzny”, t. 73, nr 4/2017, s. 33-46.
  • Jolanta Żelazna, Spinoza, Leibniz, panpsychizm, [w:] The Labyrinths of Leibniz’s Philosophy, ed. A. Horowska, wyd. Peter Lang, Berlin 2022, s. 117-128.